- B2B
- B2C
- C2C
- B2E
- G2C
- G2B
- G2G
- B2B2C
- C2B2C...
Објаснићу неке од модела:
B2B (Business to Business), подразумева електронско пословање које се одвија између предузећа (од проналажења одговарајуће робе, преговора, наручивања, испостављања фактура, плаћања, дистрибуције документације, подршке...).
- Приступ новим купцима
- Нижи трошкови
- Унапређење контроле залиха
- Класификација купаца
- Задржавање купаца
B2B омогућава директан приступ купцима. Овакав систем омогућава контакт са новим купцима и организацију мањих рачуна на далеко ефикаснији начин.
B2B електронско пословање треба да резултује нижим трошковима преговарања, продаје и трансакција.
B2B системи, посебно они развијени од стране дистрибутера, могу да омогуће већу транспарентност наруџбина и цена агрегирањем информација, што води смањеном нивоу залиха и конкурентнијим ценама.
B2B омогућава ефикаснију класификацију купаца.
Једна од можда најмање очигледних предности оваквог начина пословања је задржавање купаца. Чврста интеграција са купцима ради задовољења њихових потреба је значајан фактор у спречавању купаца да промене добављача.
Користи које остварују потрошачи су:
- Приступ добро познатим, сигурним брендовима
- Репликација познате каталошке продаје
- Хијерархијска структура и добро организована претрага.
На основу овог модела, имамо разне примере где велетрговци ступају у контакт са клијентима из целог света. Као рецимо ,,Alibaba" https://www.alibaba.com/ (њихов званични сајт)
B2C (Business to Consumer) је облик пословања на Интернету који пружа директан интерфејс између предузећа и потрошача. Потрошачи наручују производе и сервисе електронским путем од предузећа. Основна форма B2C економије су аутоматизоване онлајн продавнице.
Неке од предности су:
- уштеда времена
- конкурентост
- ниже цене роба, услуга и трансакција
Битно је да купац:
- може да пронађе информације о производу у било које врема
- да упоређује цене
- зна да ли се плаћају трошкови транспорта
- зна колико се плаћа царина и порез за робу из друге држава
- наручи жељени производ
- добије производ на кућну адресу
- има правну сигурност по питању гаранције квалитета и плаћања
- евентуално врати поручени производ
Неке од фирми су и ,,Amazon" https://www.amazon.com/ (званични сајт) и рецимо ,,AliExpress" https://www.aliexpress.com/ (званични сајт).
C2C (Consumer to consumer) је модел у коме потрошачи врше продају једни другима, уз помоћ интернет креатора тржишта, који обично наплаћује провизију, па би се овај модел у суштини могао назвати и "C2B2C".
Предности су:
- шире потенцијално тржиште
- елиминисање посредника
- могућност једноставног ажурирања садржаја
- потрошачи га могу користити у било које време, с било ког места
Обично су у форми аукције, а најбољи пример јесте ,,eBay" https://www.ebay.com/ .
Најчешће је то аукцијска трговина, мада не мора да буде. Компанија која врши услугу оваквих транскција „живи“ од провизије, реклама или од чланарина корисника.
Нема коментара:
Постави коментар