Модели електронског пословања

Неки од модела електронског пословања су:


  • B2B
  • B2C
  • C2C
  • B2E
  • G2C
  • G2B
  • G2G
  • B2B2C
  • C2B2C...

Објаснићу неке од модела:


B2B (Business to Business), подразумева електронско пословање које се одвија између предузећа (од проналажења одговарајуће робе, преговора, наручивања, испостављања фактура, плаћања, дистрибуције документације, подршке...). 

Неке од користи које остварују добављачи су:

  • Приступ новим купцима
  • Нижи трошкови
  • Унапређење контроле залиха
  • Класификација купаца
  • Задржавање купаца

B2B омогућава директан приступ купцима. Овакав систем омогућава контакт са новим купцима и организацију мањих рачуна на далеко ефикаснији начин.
B2B електронско пословање треба да резултује нижим трошковима преговарања, продаје и трансакција. 
B2B системи, посебно они развијени од стране дистрибутера, могу да омогуће већу транспарентност наруџбина и цена агрегирањем информација, што води смањеном нивоу залиха и конкурентнијим ценама.
B2B омогућава ефикаснију класификацију купаца.
Једна од можда најмање очигледних предности оваквог начина пословања је задржавање купаца. Чврста интеграција са купцима ради задовољења њихових потреба је значајан фактор у спречавању купаца да промене добављача.

Користи које остварују потрошачи су:
  • Приступ добро познатим, сигурним брендовима
  • Репликација познате каталошке продаје
  • Хијерархијска структура и добро организована претрага. 
На основу овог модела, имамо разне примере где велетрговци ступају у контакт са клијентима из целог света. Као рецимо ,,Alibaba" https://www.alibaba.com/ (њихов званични сајт) 

B2C (Business to Consumer) је облик пословања на Интернету који пружа директан интерфејс између предузећа и потрошача. Потрошачи наручују производе и сервисе електронским путем од предузећа. Основна форма B2C економије су аутоматизоване онлајн продавнице.

Неке од предности су:
  • уштеда времена
  • конкурентост
  • ниже цене роба, услуга и трансакција
Битно је да купац:
  • може да пронађе информације о производу у било које врема
  • да упоређује цене
  • зна да ли се плаћају трошкови транспорта
  • зна колико се плаћа царина и порез за робу из друге држава
  • наручи жељени производ
  • добије производ на кућну адресу
  • има правну сигурност по питању гаранције квалитета и плаћања
  • евентуално врати поручени производ 
Неке од фирми су и ,,Amazon" https://www.amazon.com/ (званични сајт) и рецимо ,,AliExpress" https://www.aliexpress.com/ (званични сајт).

C2C (Consumer to consumer) је модел у коме потрошачи врше продају једни другима, уз помоћ интернет креатора тржишта, који обично наплаћује провизију, па би се овај модел у суштини могао назвати и "C2B2C". 

Предности су:
  • шире потенцијално тржиште
  • елиминисање посредника
  • могућност једноставног ажурирања садржаја
  • потрошачи га могу користити у било које време, с било ког места
Обично су у форми аукције, а најбољи пример јесте ,,eBay" https://www.ebay.com/ .
Најчешће је то аукцијска трговина, мада не мора да буде. Компанија која врши услугу оваквих транскција „живи“ од провизије, реклама или од чланарина корисника.

Нема коментара:

Постави коментар